När jag besökte konstmuseet i Borås upplevde jag att de tavlorna som ställdes ut då inte var riktat mot barn, de var övervägande tragiska och hemska motiv på tavlorna tyckte jag, jag blev illa berörd när jag såg tavlorna så jag skulle inte välja att ta med mig en barngrupp dit.Det fanns en och annan tavla som kanske skulle vara tilltalande för barnen, men inte tillräckligt för att vara värt ett besök. Det som var positivt och inriktat för barn var en avdelning som heter Underground där det finns en skaparverkstad med olika material och färger som barnen kan sätta sig ner och måla sina upplevelser på papper. Men för att ta sig dit, fick jag gå en trappa ner och man måste passera flera av de hemska tavlorna, så det känns som sagt inte bra att göra det. Tror att det smittar av sig också om jag känner att det inte är bra så känner barnen det också.
Galleri Underground |
Textilmuseet i Borås
Vi studenter tillbringade en heldag på textilmuseet. Karin Olsson Lindström som arbetar som museipedagog visade oss runt på museet. Karin pratade om återvinning och hur viktigt det är, vi fick också besöka en avdelning med återvunnen konstEn klänning gjord av återvunnet material |
Textilmuseet är barnanpassat och de arbetar med att ha barnen i åtanke när de gör om i museet. Kreationerna sitter lågt ner och de är inte innanför något glas, så barnen har lätt att se och även känna på sakerna, vilket var tillåtet på museet.
Men det finns en avdelning där man inte får röra sakerna, men som jag tror är jätteroligt för barnen ändå att gå in och kika på, där finns flera härliga och färgglada föremål som stod på golvet, hängde på väggarna och i taket. En cool effekt jag tror barnen hade uppskattat är alla fina skuggor som blev från de olika föremålen. Ett bra tillfälle att samtala med barnen om skuggor, vad det är och hur det blir skuggor till exempel.
Här ser vi tydligt skuggeffekten. |
![]() |
Vacker konst! |
Karin pratade en del om återvinning som jag nämnde tidigare och dagen avslutades med att vi fick göra ett djur i återvunnet material. Karin hade lagt upp knappar, dragkedjor, slipsar, pärlor, tygbitar och massor med annat återvunnet material på ett bord som vi fick använda oss av.
Jag tillverkade en mask(!)
Mitt djur i återvunnet material. Jag har använt en slips som jag fyllt med tyg och knappar som ögon och virat garn runt hela djuret. Tungan består av återvunnet tyg. |
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10).
Referens:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Här kan du läsa mer om Borås textilmuseum:
http://textilmuseet.se/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar