En annan övning/lek vi fick göra var att rita eller skriva på ett papper vad vi känner när vi lyssnar på musik, jag valde att både rita och skriva. Bilden symboliserar kärlek, glädje och harmoni.
Det är en övning barnen i förskolan kan göra, måla hur de känner och vad de tänker till olika sorters musik, känner de någon skillnad i kroppen om det spelas lugn musik, glad popmusik, sorgsen musik?
Karin Lindahl vår rytmikpedagog visade oss vad man kan göra med ett större tygstycke, hon la ut ett stort blått tyg på golvet som alla studenter fick hålla i och lade en plastbåt i mitten och så sjöng vi sånger om en liten båt(en kulen natt, en liten båt med mera) samtidigt som vi gjorde rörelser med tyget, så båten hoppade och förflyttades till olika platser på tyget. Mycket roligt lek för barnen tror jag. Man kan såklart använda sig av andra färger på tyget till exempel grön om man vill ha en skog istället.
I de olika övningarna jag berättat om här ovanför lär sig barnen att samarbeta, motorik, rumsuppfattning, sinnen(vad vi hör, vad vi känner), rytm, puls, begrepp, språk och koordination.
Riddersporre & Söderman 2012, s.72 skriver i musikvetenskap för förskolan att det finns olika betydelser av musikalisk kunskap till exempel emotionell kunskap som innebär att bemöta världen genom musik, vad upplever barnet när det lyssnar på lugn musik, fartfylld musik, sorglig eller glad musik. Kan barnet bearbeta en del av sina känslor genom musiken.
I förskolan kan vi använda oss av olika instrument när vi dansar eller sjunger. Vi fick prova på att använda oss av olika material som musikägg och färgglada rytmiksjalar som vi rörde i takt med musiken och sången. Roliga material som kan användas med både små och stora barn i förskolan. Att använda kroppen som uttrycksmedel är ett bra och roligt sätt för barnen att lära känna sin kropp på.
Jag ser flera möjligheter hur jag kan använda mig av musik i förskolan till exempel att barnen använder sina kroppar och händer när de gör rörelser till sång, musik och dans, göra egna musikägg av toalettrullar som de kan skaka takten med.
musikägg |
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10).
Referens:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Karin Lindahl Workshop Borås Högskola 10 februari 2015
Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur
Kursmål: redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar