tisdag 10 februari 2015

Göteborgs konstmuseum

Göteborgs konstmuseum har en nordisk profil, men det finns också fransk och nederländsk konst. Museet är från 1861 och det finns verk från 1400-talet fram till idag. 



Jag tycker det är spännande och intressant med konst som inte har så tydliga bilder och budskap i, att som besökare kunna drömma mig bort i tavlan och hitta olika budskap, känslor och uttryck. Jag tycker att det kan vara roligt och spännande för barnen att de får studera olika mer eller mindre abstrakta  tavlor och  höra dem berätta vad de känner, ser och upplever i tavlan. Det kan bli ett inspirerande och givande samtal mellan barnen och oss  pedagoger. Ett fortsatt arbete hemma på förskolan skulle kunna vara  att barnen får skapa egna tavlor utifrån sina upplevelser de fick erfara från museet. Intressant är också att flera barn kan uppleva olika känslor och bilder när de studerar samma tavla.



I tavlan ovan kan vi som blivande pedagoger samtala med  barnen om vad de ser, vad som händer på tavlan, vad har barnen för relation till snö, vilken årstid är det snö, hur känns snö, vad är snö, vad kan man göra i snön är några frågor som kan ställas till barnen. Kanske det kan bli ett temaarbete i förskolan om vinter/snö.


Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa(Lpfö 98 rev. 2010, s. 10).


Referens:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar