söndag 25 januari 2015

Första workshopen var textil

Vi fick prova på att stämpla på textil. Första försöket att stämpla på textil med textilfärg blev inte så lyckat då det blödde igenom färg under stjärnmallen. Jag bestämde mig för att prova att trycka ett papper över stjärnorna (som jag klickat ut textilfärg på som jag sedan vek ihop på mitten för att få färg över hela pappret, se bild 3 och 4) Sista bilden är det färdiga resultatet.

Det här tror jag kan passa de de flesta åldrar, då det inte är ett färdigt koncept, inget är rätt eller fel. Barnen kan utforska på sitt eget sätt efter sin förmåga. Det är fritt skapande. Att arbeta fritt och utan mall och inte exakt veta resultatet är roligt och inspirerande tycker jag, barnen kan inspireras av varandra om de vill eller så gör de som de känner själva att de vill göra.

I förskolan kan barnen prova att göra egna textiltryck, de behöver inte använda en mall som jag gjorde utan de kan prova att trycka med andra material till exempel en potatis som delas på mitten, legobitar eller sina egna händer. Det går att använda sig av det mesta föremål som finns runt omkring oss. Kanske barnen kan fundera ut något som de vill stämpla med?





Enligt Ordell, Eldholm och Hagstrand-Velicu (2010, ss. 26-29) är textil är ett bra pedagogiskt redskap för barns lärande, de får möjlighet att lära sig språkträning, olika begrepp, till exempel över, under, matematiska begrepp som symmetri och mönster. Att förstå hur nya färger kan skapas från grundfärgerna, textilfärgerna finns oftast bara i vitt, svart, gult, rött och blått. Att upptäcka olika mönster och figurer i det abstrakta.

Referens:

Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar