Didaktiskt material
På vår kombinerade föreläsning och workshop i didaktiskt material med Lena Lyckestål fick vi lära oss om vad didaktik är och hur vi kan använda oss av det under vår verksamhetsförlagda utbildning och som blivande förskollärare. Didaktik betyder läran om undervisningsteknik. Det innebär hur undervisningens innehåll och form ser ut och hur vi kan koppla det teoretiska till det praktiska i undervisningen. Vi kan använda av oss av de didaktiska frågorna: Hur, vad och varför för att få svar på vad undervisningens syfte och tanke är. Lena Lyckestål vår föreläsare underströk att det är viktigt att ha en tanke och ett syfte när vi ska använda oss av didaktiska material.
Vi fick olika påsar med olika didaktiska material i som vi skulle utmana varandra med hur vi kunde använda materialet. Jag och min kurskamrat fick trianglar gjorda av kartong fyllda med olika innehåll. Vi kom fram till att man kan använda materialet till att särskilja olika ljud, hur låter de när jag skakar på en triangel, är det någon skillnad om jag skakar på en annan triangel, väger de lika mycket, vilken form har de, hur många trianglar finns det och vilken form har de. Barnen får kunskap i språk, matematik och olika begrepp. Materialet kan bytas ut till plastlådor och annat innehåll. Barnen kan själva komma med förslag på annat material eller något annat sätt man kan göra detta på, det ökar barnens kreativa förmåga. Trianglarna kan även användas som instrument, barnen kan skaka dem i takt med musiken och får lärdom i vad takt är och känna hur takten känns.
Lena Lyckestål. Workshop Didaktiskt material 26 januari 2015. Borås högskola
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar