torsdag 4 juni 2015

Utvärdering och uppföjning av mitt didaktiska material

Jag började med att göra en momentplanering för att få en tydlig överblick över aktiviteten med mitt didaktiska material. Som nämnt tidigare har jag gjort ett fiskerim, ett memory med bilder som rimmar, och som innebär att barnen får fiska upp fiskarna med ett fiskespö och para ihop bilderna som rimmar med varandra.

Här fiskar barnen!
Lådan som fiskarna bodde i och som vi använde oss av till att prata om färger och former med. Barnen räknade också antalet prickar/cirklar.

På baksidan av fiskarna finns bilderna med rimmen.



De här frågorna funderade jag på innan jag använde mitt didaktiska material:


Vad kan materialet ge barnen, vad är mitt syfte? 
 Att ge barnen språkutveckling, ge barnen större ordförråd, lära sig rimord, samtala om bilderna, vad föreställer bilderna. Träna barnens finmotorik genom att fiska med fiskespöet och ta bort fisken från fiskespöet och sätta tillbaka gemet på fisken om det lossnat.

Hur kan jag använda materialet och utveckla det? 
 Hitta fler synonymer till rimmen på bilderna. Hitta ramsor till bilderna. Sjunga sånger till bilderna, till exempel när barnet får upp en bild med solen på kan vi sjunga ”Solen skiner himlen är blå, å vad skönt att leva då….”
Prata om vad bilderna föreställer, ställa öppna frågor till barnen, inte ja eller nej frågor. Barnen kan göra sitt eget fiskerim, behöver inte vara fiskar, de kan välja vad de vill. Det kan också utvecklas till en flanosaga. Barnen kan räkna antal fiskar. De kan räkna antalet prickar på lådan och räkna hur många olika färger det finns på prickarna.

Varför gör jag den här aktiviteten? 
 För att stimulera barnens språkutveckling, öka deras ordförråd, träna barnens finmotorik. Barnen får träna sig i turtagning(de får vänta på sin tur medan barnen fiskar en i taget). För att öka barnens språkmedvetenhet och träna barnen att rimma och att hitta nya ord som rimmar. Jag tycker att det är en rolig aktivitet och vill gärna att barnen ska tycka det också.

Utvärdering av det didaktiska materialet:
Jag använde mitt didaktiska material många gånger i barngruppen  med olika antal barn och vid olika tillfällen

Vid första tillfället var det sju barn som deltog, de tyckte att det var spännande och roligt att fiska, men de barnen som fick vänta på sin tur blev rastlösa och hade svårt att vara närvarande. Jag förstår att de kände det så, de ville ju såklart fiska med en gång. Andra faktorer som kan ha påverkat barnen kan ha varit att de suttit en längre stund på samlingen precis innan vi började spela och att de andra barnen var på utflykt och endast de sju barnen kvar på förskolan. Barnen var jätteduktiga att hitta bilderna som rimmade, de visste direkt genom att se på bilderna vilka bilder som rimmade. De hittade också flera rimord till bilderna. 
Andra tillfället satt vi vid bordet och jag tyckte nog att det var bättre när vi satt på golvet så alla kunde se varandra. Barnen fick luta sig över bordet för att kunna se de barnen som satt på samma sida som dem. Och det var mer plats på golvet för fiskespöet och fisken, inte så lätt att stöta till någon som skedde vid bordet. Jag har frågat barnen vid varje tillfälle om vad de tyckte om att fiska och de har svarat att det var roligt, kul och spännande och vill gärna göra det igen. 
Tredje tillfället var det fyra barn delaktiga och det känns som ett lagom antal så det inte blir för lång väntetid för barnen och alla är engagerade. Tredje tillfället lade jag till former och sång och det tyckte både jag och barnen var roligt. Kul att göra aktiviteten två gånger i rad, det visar att barnen uppskattade det. Barnen har under hela min vfu-period frågat mig många gånger om vi kan spela fiskerimmet, så det har blivit många roliga omgångar.
När barnen skapade sitt eget fiskerim så fanns det en otrolig kreativitet och engagemang hos barnen, de hjälpte till att plocka fram och att städa undan, de sa flera gånger: vad mysigt vi har det, och det var skönt att kunna lägga tid på detta utan att det fanns ett tvång att bryta för nästa aktivitet eller annat. Kul också att barnen lärde sig fler rimord och även treordsrim och fyrordsrim. Det märks att de arbetar med rim i förskolan.
Jag tycker att fiskerimmet är ett bra didaktiskt material, barnen kan lära sig mycket genom att använda det och det går att utvecklas och anpassas efter barnens ålder.

Jag har skrivit mer om barnens egna didaktiska material under vfu inlägget, där finns också bilder på deras fina material.

Uppföljning med min handledare: Min handledare tyckte att jag gjort ett bra och roligt didaktiskt material, hon inspirerades till att själv låta barnen göra var sitt material till hösten. Materialet kan också utvecklas till fler saker än vad som nämnts här i bloggen till exempel kan barnen dramatisera bilderna eller hitta på ramsor till bilderna. 

Under hela min vfu period har jag haft samtal med pedagogerna och barnen om vad jag gör i skolan och varför jag gör det.

Kursmål: utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande.

kommunicerat kursens innehåll med barn och yrkesverksamma

skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet.

kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar